Finger on the Button
טראמפ עוצר את המודל החדש של אלטמן, הפסדי הענק נחשפים וההנפקה נדחית; וגם - צוקרברג רוצה פולימרקט משלו
היי, שבוע טוב! וברוכים הבאים ל-epicNews - ניוזלטר שבועי על כל מה שחדש בעולמות הטק וכמובן הרבה AI. השבוע: אחרי אנת׳רופיק, עכשיו הממשל האמריקני עוצר גם את המודל החדש של OpenAI. ו-OpenAI דוחה את ההנפקה, החברות עוברות למודלים זולים יותר ומתחילות לספור טוקנים - איך גם אתם תוכלו לעשות את זה? ו-ראיון עם הד״ר מהטכניון שחזר לאום אל-פחם ובנה חברת משלוחים ששווה 100 מיליון דולר.
אני עמרי ברק, מגיש את ״טראשטק״, פודקאסט טכנולוגי מצולם ויועץ לחברות וסטארטאפים בתחום אסטרטגיית התוכן ובינה מלאכותית. הירשמו כאן כדי לקבל את הניוזלטר הזה למייל בכל שבוע:
ממשל טראמפ מעכב את המודל החדש GPT-5.6
״יש לי חדשות טובות ורעות״ כתב סם אלטמן אמש בטוויטר שלו רגע לפני שבישר על המודל החדש GPT 5.6. החדשות הטובות קודם: Sol הוא מודל חכם, יעיל וצעד משמעותי קדימה שנמכר באותו מחיר כמו GPT‑5.5״. ואז הוסיף ״החדשות הרעות: לבקשת ממשלת ארה”ב, הוא מושק היום באופן מוגבל… אנחנו עובדים עם הממשלה כדי להגיע לזמינות כללית במהירות האפשרית.
בפעם הראשונה לא חברות ה-AI בוחרות מתי ישוחרר המודל שלהן, אלא ממשלת ארה״ב. כן, שבוע אחרי שממשל טראמפ חסם את הגישה למיתוס 5 ופייבל 5 של אנתרופיק, בממשל החליטו לעכב את ההשקה הרחבה של GPT 5.6 ולאפשר אותו רק לקבוצה של לקוחות שאושרו על ידם.
הסיבה? כמו במקרה של מיתוס, המודל החדש נחשב לבעל יכולות מתקדמות שמדאיגות את הממשל. אלטמן, הוסיף שזו לא בדיוק הדרך שהחברה רואה כאופטימלית, אבל הבטיח שזה ״הנתיב הטוב ביותר״ לשחרור רחב בעוד כמה שבועות. כאן הבלוג פוסט של OpenAI על המודל.
במקביל גם אנת׳רופיק מקבלת שחרור חלקי למודלים שלה. לאחר שבכירים בחברה טסו לוושינגטון וניסו למצוא דרך לשחרר את המודלים לציבור הרחב. השבוע הודיע שר המסחר האמריקני למייסדי החברה על ״עדכון בדרישות הרישוי״ - ועל פיו מיתוס 5 חוזר לאוויר, אבל רק קבוצה מצומצמת של כ-100 חברות וסוכנויות פדרליות מאושרות על ידי הממשל יקבלו אליו גישה. ״אנחנו שמחים לראות את ההתקדמות הזו״, מסרו באנתרופיק.
בממשל טראמפ (שרק בתחילת הקדנציה דחפו להוריד רגולוציה) טוענים שזה נובע רק מסיבות ביטחוניות, אבל בקהילת ה-AI מאוד מודאגים מהתקדים החדש שהופך את האישור הממשלתי לשלב בדרך לפני הצרכן סופי. במקביל חוששים מאוד מהמתחרים הסינים שלא יושבים בצד ומחכים, ובינתיים סוגרים את הפער.
ההפסדים, ההנפקה, והחיסכון בטוקנים
הצרות של OpenAI לא נגמרות שם, השבוע דווח כי החברה תדחה את ההנפקה הציבורית הצפויה שלה מהשנה ל-2027. על פי הדיווח יועצים הזהירו כי השווי שאלטמן מבקש (יותר מטריליון דולר) - גבוה ב-21% מהשווי הפרטי האחרון של 825 מיליארד דולר - יתקשה למשוך משקיעים. מניית סופטבנק, מהמשקיעות הגדולות בחברה, צנחה ב-13% בתגובה, הירידה החדה שלה מאז אוגוסט 2024.
השבוע נחשפו גם הדוחות הפיננסים של OpenAI שחשפו הפסדי ענק. אד זיטרון, עיתונאי עצמאי ומהקולות המובילים שטוענים שכלכלת ה-AI היא בועה קיבל גישה למידע שחושף הפסד תפעולי של 21 מיליארד דולר ב-2025.
אז על מה יצא הכסף?
הנהלה וכלליות: בעיקר שכר עובדים: בערך 1.6 מיליארד דולר
מכירות ושיווק: בערך 5.7 מיליארד דולר
עלות הכנסות: כ‑7.5 מיליארד דולר (עלות ה-inference)
מחקר ופיתוח: כ‑19 מיליארד דולר (אימון מודלים, ספקי ענן וכו׳)
כששומעים את המספרים האלו קשה לראות איך OpenAI יכולה להגיע בקרוב לרווחיות. ואם תוסיפו למשוואה חברה אחרת שהונפקה לאחרונה עם הפסדים כבדים (SpaceX) אפשר להבין למה גם בOpenAI שוקלים לדחות את ההנפקה.
כולם מתחילים לספור טוקנים
גם התחרות מסין תשפיע על הנפקות העתיד. נתונים חדשים של UBS מגלים כי 60% מהחברות שבוחנות עכשיו את תקציבי ה-AI שלהן עוברות למודלים זולים יותר, כולל מודלים סיניים בקוד פתוח כמו Qwen ו-DeepSeek. על פי הדיווח הזה חברות מקצצות כלי AI פנימיים מחמישה לשניים ומתחילות לחשוב איך אפשר לחסוך בטוקנים - לנתב משימות קלות למודלים זולים, ומודלים יקרים נשמרים רק למשימות מורכבות, קוד וקונטקסט ארוך.
השבוע בטראשטק אירחנו את אלכס גרינשפון, בילדרית שמייעצת בעצמה לחברות בענייני AI, ושהחליטה לבנות כלי שעוזר לחיסכון בטוקנים - הטוקן אופטימייזר. ״ברגע שהרגשתי שאני נכנסת לקזינו, אמרתי: לא, רגע, זה לא הגיוני. אני צריכה להבין מה קורה פה ואיך אני יכולה לצמצם״, סיפרה לנו. הטיפ שחזר אצלה הכי הרבה היה דווקא על בניית הקונטקסט לסוכן: ״בעצם אנחנו בונים לו את העולם שלו כדי שהוא יוכל לעזור לנו.״
איך יוצרים ויראליות בעידן ה-AI?*
עולם השיווק משתנה דרמטית בתקופת ה-AI - כמות הכלים אינסופית, הרבה יותר קשה להתבלט בפיד ותפיסת תשומת לב של מאנשים הופכת להיות משימה קשה מאי פעם. בתוך כל הבלאגן הזה יש ניוזלטר אחד שמנסה לעשות לכם קצת סדר. MarketingIdeas.com של תום אורבך שולח רעיונות שיווק שכל אחד יכול ליישם בקלות לכל עסק (לא רק סטארטאפים והייטק!) - למשל איך לעשות שיווק גם בלי תקציב, מאילו חברות ענק שווה לקבל השראה לקמפיינים, איך לכתוב את האימייל הקר הטוב ביותר ועוד…
אורבך כבר 4 שנים מוביל את מחלקת ה-Growth Marketing בוויז (שנרכשה לאחרונה ע״י גוגל ב32 מיליארד דולר) ולניוזלטר שלו יותר מ-90,000 קוראים שבועיים ברחבי העולם, כולל אנשי שיווק מגוגל, מיקרוסופט, אמזון, מטא, נטפליקס, אדובי, סטרייפ, ועוד.. אז הירשמו כאן.
*בשיתוף עם MarketingIdeas
התחזית על פי צוקרברג
אתרי התחזיות, פולימרקט וקלשי, כבר בדרך לשווי של עשרות מיליארדי דולרים. עכשיו גם צוקרברג רוצה לקחת חלק בחגיגה. על פי דיווח בשבוע האחרון החברה מפתחת פלטפורמה משלה בשם Arean ומייסד מטא שם את הפיתוח בעדיפות עליונה.
הרעיון: לאפשר לאנשים להמר כמעט על כל דבר - ספורט, תרבות, פוליטיקה ופיננסים - מול חברים ובני משפחה. בניגוד לפולימרקט וקלשי שמקבלות כסף אמיתי, Arena תתבסס בשלב הראשון על ״נקודות״ בסגנון משחקי וידאו. היעד שאפתני: 100 מיליון ״משתמשים״ פעילים בחודש, בעיקר בני 18 עד 34.
שווקי החיזוי נמצאים תחת בחינה רגולטורית גוברת בארה״ב. באפריל הואשם איש כוחות מיוחדים אמריקאי שלפי התביעה השתמש במידע סודי כדי להמר בפולימרקט על תוכנית חשאית ללכוד את נשיא ונצואלה - והרוויח יותר מ-400 אלף דולר.
גם בתוך מטא יש ויכוח. חלק מהעובדים אמרו שהחברה תחצה קו אתי אם תציע שווקי הימורים ברשת החברתית הגדולה בעולם, ושזה יכול להוביל להימורים אמיתיים. הפלטפורמה עדיין בבדיקות, וייתכן שגם לא תושק. אבל אם זה אכן יקרה, זה עוד מוצר שאפשר להכניס לרשימה (אחרי סטוריס, רילס ועוד) שצוקרברג מזהה כטרנד ומעתיק לפלטפורמה שלו.
🎧 הראיון השבועי: סטארטאפ המשלוחים ששווה מאות מיליונים ומאתגר את וולט; עם ד״ר חסן עבאסי
״בשנה הראשונה אסור לשאול שאלות״, ככה ד״ר חסן עבאסי תיאר לנו את הכלל שהציב לעצמו כשהקים את HAAT שירות משלוחים שמתחרה בוולט וכבר מוערך ב-100 מיליון דולר. בעולם היזמות תמיד יש סיבה לעצור - שאלה, ספק, מישהו שיסביר לך למה זה לא יעבוד. ״כשרצינו להשיק, כולם אמרו לנו - חבר׳ה, זה לא יעבוד״, סיפר. הוא החליט אחרת. שנה שלמה בלי לשאול, רק לבנות. המטרה שהציב לעצמו - 400 הזמנות בחודש תוך שנה. לקח לו ארבעה חודשים בלבד.
היום HAAT כבר חצתה מיליארד עסקאות, השירות התרחב לחיפה וליפו, ובקרוב גם לתל אביב. והסיפור של עבאסי יוצא דופן באקוסיסטם הישראלי. הוא סיים דוקטורט במדעי המחשב בטכניון, לימד שם, ואז עבר לעבוד בגוגל ציריך. כשנולד לו ולאשתו הילד השני - הבין שהוא צריך לחזור הביתה לקבל קצת עזרה מהמשפחה. אז הוא חזר לאום אל-פחם, וכשרצה להזמין המבורגר, גילה שאף חברת משלוחים לא מגיעה. ״אין שמות לרחובות, אין מספרי בתים, ואנשים רוצים לשלם במזומן״, סיפר לנו. אז הוא לקח את כל ה-AI שלמד, ובנה מאפס חברת משלוחים. היום היא שווה 100 מיליון דולר ומעסיקה 500 איש.
אז השבוע בטראשטק האזינו או צפו:
עוד כותרות מהשבוע האחרון:
39% מהאמריקנים כבר עובדים בגיג: לפי סקר של Upwork נמצא ש-60 מיליון אמריקנים, 39% מכוח העבודה, כבר עושים עבודות פרילנס או גיג; עד 2027 המספר צפוי להגיע ל-86 מיליון, קרוב למחצית מכוח העבודה, על פי Statista.
מטא מחליפה את ריי-באן במותג משלה: החברה השיקה קו משקפיים חכמים חדש בשם Adventurer ו-Fury במחיר 299 דולר עם Meta AI מובנה, ב-26 עיצובים; גרסת פרימיום עם קולה של קיילי ג׳נר תימכר ב-399 דולר; מטא כבר מחזיקה כ-80% מנתח שוק משקפי ה-AI
מלחמת הכישרונות- הבכירים שעוזבים את גוגל: זוכה נובל ג׳ון ג׳אמפר, ממפתחי AlphaFold, עוזב את גוגל דיפמיינד אחרי 9 שנים לטובת אנת׳רופיק; לפניו כבר עברו שלושה חוקרים בכירים נוספים מגוגל, ובמקביל נועם שזיר, ממובילי Gemini, דווקא הצטרף ל-OpenAI; מניית החברה ירדה בשבוע האחרון ביותר מ-5%.





